האם אני יכול לקבל יותר מרואה החשבון שלי? 5 שאלות שכל בעל עסק קטן צריך לשאול עצמו

מרבית העסקים הקטנים נעזרים בשירותיו של רואה חשבון. אני פוגשת לא מעט לקוחות שאומרים לי שהם לא מרוצים אבל נשארים, אם מתוך הרגל, היעדר ידע לגבי מה אני יכול לבקש מרואה החשבון שלי, תפיסה שהמעבר הינו תהליך מורכב ומסובך או אפילו לעיתים מתוך חשש. לטובת התוהים האם אני יכול לקבל יותר מרואה החשבון שלי, להלן 5 שאלות לבירור הנושא והיערכות בהתאם:

1. ראשית בואו נברר אם אני מקבל מרואה החשבון את מה שנחשב לתנאי הכרחי לשירות מקצועי סביר: על פי החוק רואה החשבון אמור לבצע בדיקה של הדוחות הכספיים של העסק ולתת חוות דעת לגבי הדוחות והמידה בה משקפים את מצב העסק. למותר לציין שהכרחי שהכנת הדוחות תתבצע במועד ובצורה מקצועית. בנוסף רואה החשבון אמור למסור על פי דרישה מיוחדת דוחות וניתוחים שוטפים כגון דוח רווח והפסד רבעוני או חציוני או נתוני מכירות תקופתיים. זהו כאמור תנאי הכרחי ושירות בסיסי אותו העסק הקטן אמור לקבל. אלא שרואה החשבון יכול לספק לעסק הקטן מגוון שירותים נוסף, ייעוץ והכוונה מקצועית הרבה מעבר לחובתו על פי חוק ותפקידנו לבקש זאת ממנו ולעגן קבלת השירותים הנוספים במסגרת ההסכם השנתי עימו. להלן דוגמאות מייצגות לנושאים אותם נכון ומומלץ לבקש: 

2. האם רואה החשבון יכול להציג לי מידע מעמיק על העסק שלי?

רואה החשבון יכול לבצע ניתוח מעמיק של העסק ולהציג לי תמונת מצב האמורה להתייחס לפעילויות השונות של העסק כגון: האם ההוצאות בסעיפים מסוימים גבוהות מידי ומשפיעות לרעה על שורת הרווח. לדוגמא הוצאות על תקשורת בכלל וטלפונים סלולאריים בפרט, האם יש בעסק בעיות גבייה? האם יש חוסר התאמה בין אשראי הניתן ללקוחות לאשראי המתקבל מספקים,האם ישנם תחומי פעילות שיתכן ואינם רווחיים? 

3. האם רואה החשבון יכול להציג המלצות להתמודדות עם הבעיות אותן זיהה?

יתכן וקטגוריות פעילות מסוימות של העסק מחייבות צמצום או נטישה, אולי ראוי להציג לעובדים את הוצאות הסלולר ולקבוע מסגרת לניצול (פעמים רבות העובד כלל אינו מודע לבעיה) ובמקרים אחרים לדרוש השתתפות של עובדים בהוצאות הסלולר, יתכן ויש לייעד או לגייס עובד שיטפל רק בגבייה. מדובר בהמלצות מעשיות בעלות ערך רב העשויות להכריע ולהשפיע ישירות על שורת הרווח. 

4. האם הוא יוזם?

רואה החשבון אמור ליזום ולהציע לא רק במסגרת העבודה השוטפת והדוחות השנתיים. הוא עשוי להציע לסייע בניהול מו"מ לשיפור תנאי האשראי מול הבנקים, לנתח את תיק ההשקעות / אשראי של העסק, לסייע בתמחור, ניהול תזרים מזומנים, לייעץ לגבי החלטות בנושא השקעות שהעסק שוקל לבצע או לייעץ בנושאים פנסיוניים. יש תחומים ונושאים רבים נוספים בהם יש מקום לייעוץ, ניתוח והמלצות, גם אם אינם במסגרת העלות הקבועה אך לעיתים קרובות מומלץ לשלם עליהם.

5. האם אני מרוצה מרמת השירות?

כמו כל איש מקצוע אחר, רואה החשבון אמור להיות זמין, קשוב ולהגיב לשאלות ובקשות בלוח זמנים סביר. ליידע אותי כלקוח לגבי התקדמות וסטאטוס הטיפול בנושאים שונים, להיות מעורב, אכפתי ואפילו נלהב כשהוא מטפל בעסק שלי.

בחזרה לדף הקודם
האם אני יכול לקבל יותר מרואה החשבון שלי? 5 שאלות שכל בעל עסק קטן צריך לשאול עצמו