1. יש לי רעיון לעסק אבל איני יודע אם הוא כדאי
2. יש לי רעיון לעסק אותו החלטתי להקים אבל אין לי מושג איך מתחילים
3. העסק שלי סובל מירידה במכירות ובהכנסות
4. לקוחות עוזבים את העסק
5. זמן רב לא הגיעו לקוחות חדשים
6. פעמים רבות מידי לקוחות מתווכחים איתי ויש לי תחושה שהלקוחות לא מרוצים
7. העסק צריך שיווק באינטרנט אבל אין לי מושג מה זה אומר ומה לעשות
8. אני מכבה שרפות ולא מתפנה לפיתוח העסק
9. עוברת עוד שנה ואין לי מושג לאן העסק הולך
10. לאנשים סביבי יש עצות בלי סוף. למי להקשיב?
עד לפני כמה עשורים, שיווק של
עסק קטן היה מוגבל למדי והסתכם פחות או יותר בשילוט רחוב, בהנחות ומבצעים,
בפרסומות במקומונים וכמובן בפרסום העובר מפה לאוזן. יחד עם זאת, עם התפתחותה של
המדיה הדיגיטלית, רשת האינטרנט והרשתות החברתיות, נפתחו בפני עסקים קטנים שורה
ארוכה של אפשרויות.
אכן, כיום עסק קטן יכול להגיע לקהל נרחב יותר ולעיתים אף ללא
תלות גיאוגרפית, ולהיעזר בכלים יותר ממוקדים ואפקטיביים בתקציב סביר וניתן לשליטה
מלאה. יחד עם זאת, דווקא ההיצע הנרחב יכול לבלבל וממילא דורש הבנה, ידע, כישורים,
התעסקות וזמן, שלא נמצאים בידי כל בעל עסק קטן. כאן נכנס לתמונה ייעוץ שיווקי
לעסקים קטנים.
מתי יש צורך בייעוץ שיווקי
ראשית, חשוב לציין שייעוץ
שיווקי לעסקים קטנים עשוי להינתן הן לעסקים חדשים והן לעסקים קיימים וותיקים. כך
לדוגמא, הצורך בייעוץ שיווקי הינו נפוץ מאוד בקרב יזמים שרק נמצאים בשלב הרעיון,
ואינם יודעים האם הוא באמת עונה לצרכים של קהלי יעד, מיהם אותם קהלים וכיצד מגיעים
אליהם. אותם יזמים גם ירצו בסופו של דבר לייצר את הכלים השיווקיים והפרסומיים
המעשיים שיובילו ללקוחות ולמכירות, וזאת במסגרת התקציב העומד לרשותם לאורך תקופת
ההרצה של העסק.
מבחינת עסקים קיימים, הצורך
בייעוץ שיווקי עולה בין היתר בתקופה בה העסק חווה ירידה במכירות ובהכנסות, בין אם
בגלל תחרות, בגלל פגיעה במוניטין או מכל סיבה אחרת. ייתכן שלקוחות קיימים עוזבים
את העסק ו/או שלא מגיעים לקוחות חדשים, או אפילו "רק" ישנה תחושה
שהלקוחות אינם מרוצים.
בכל המקרים האלו חשוב מאוד לבצע תהליך יעיל, ממוקד ומהיר
שישנה באופן מהותי את המצב. מעבר לכך, הייעוץ השיווקי נדרש לבעלי עסקים המעוניינים
לנצל את אפיקי הפרסום והשיווק העומדים לרשותם באופן אופטימאלי, אך אינם יודעים איך
לעשות זאת ו/או אינם יכולים להתפנות מעיסוקי הליבה שלהם.
מהם היתרונות של ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים
קודם כל, נושא השיווק והפרסום
הוא יסוד ובסיס להצלחה בשוק התחרותי של ימינו, ולפיכך עסק קטן שמערך השיווק
והמכירות שלו אינו יעיל – ימצא את עצמו עד מהרה מאחור. הייעוץ השיווקי יכול לספק
שורה ארוכה של יתרונות, וזאת בצורה ממוקדת, מוגדרת בזמן וגמישה בהתאמה לצרכים
המשתנים של העסק. בין היתר, בתהליך ניתן לשפר את תפקוד מערך המכירות בתחומי
טכניקות המכירה, מניעת טעויות, משא ומתן וכדומה.
כמו כן, הוא מסייע רבות בהגדרה
מדויקת של יעדי מכירה עם תוצאות מדידות, למשל ברמת הלקוחות, התקציב, המכירות
והרווחים. בנוסף, במהלך הייעוץ נבחרים הכלים האפקטיביים ביותר בתחומי הפרסום, הן
באמצעים הקלאסיים והן במדיה הדיגיטלית. ובתוך כך היועצת העסקית מעניקה כלים
מעשיים, מסייעת בהגברות על חסמים (למשל ביצירת נטוורקינג ושיתופי פעולה עסקיים),
ומלווה את בעל העסק בהתאם לצרכיו.
כיצד לבחור יועץ שיווקי לעסק קטן
כאשר בוחרים יועץ שיווקי לעסק
קטן יש להקפיד על כמה נקודות. ראשית, ישנה עדיפות גדולה למי שהינו יועץ עסקי,
כלומר אדם שמומחיותו הולכת הרבה מעבר לתחום השיווק. כאשר מביאים אדם כזה לתמונה
מתקבלות תובנות הרבה יותר מעמיקות לגבי העסק, החל ברמת התמחור ועד לניהול העובדים,
מה שתורם ישירות להגדלת הרווחיות ולאפשרויות הצמיחה והשגשוג.
בנוסף, יש לבדוק היטב
את השכלתו וניסיונו של היועץ השיווקי, בדגש על תארים אקדמיים בתחום מנהל העסקים
והכלכלה, ביצוע תפקידי ניהול משמעותיים בשטח, וכמובן ייעוץ לעסקים קטנים בנושאים
שיווקיים ואחרים. ומעבר לכך, שימו לב לנושאים בהם יודע היועץ השיווקי לטפל, כגון
גיוס ושימור מלקוחות, כתיבה שיווקית, בניית וקידום אתרים, שיווק ישיר, טיפול
בנקודות מכירה, תמחור, תסריטי שיחה, הצגה עצמית, ניהול מו"מ וכיוצא בזאת.